Adam HajYahia -
Haitham Haddad /
آدم حاج يحيى -
هيثم حدّاد

We are thrilled to announce our first printed publication, Under the glare of the moon: Aesthetic Lineages of Revolt written by Adam HajYahia with an accompanying artwork by Haitham Haddad.

“Using wit, performative gestures, embodied articulations, song and encrypted protest chants, the streets of Palestine have been producing a revolutionary language and practice that is consistent and innovative, formulated within a persistent tradition of the oppressed. This revolutionary practice’s intuitive nature and aesthetic cogency are seldom recognised as a climacteric part of a political lineage. Yet, time and again, they demonstrate how inseparable the aesthetic and the political are. It is true that, in our case, this lineage is traced in Palestine’s colonial context, but it also extends beyond – forming alliances and assemblages with other communities fighting violent and extractive structures of power…The streets continue to be the primary battlefield where orders are fractured and alienated communities are united, but, ultimately, we return there each time with the yearning that this time it will be the last call to get free.”

The publication was realized with the support of The Mosaic Rooms on the occasion of the exhibition In the shade of the sun


تحت وهج القمر: السلالات الجماليّة للتمرد

"استطاع الشارع الفلسطينيّ من خلال استخدام الإيماءات الأدائيّة اللمّاحة والتعبيرات الجسديّة والأغنيات وأناشيد التمرّد المشفّرة من إنتاج لغة وممارسة ثوريّة ثابتة ومبتكرة، صِيغت ضمن تقليد المقهورين المستمرّ. من النادر أن يتمّ الاعتراف بالطبيعة البديهيّة لهذه الممارسة الثوريّة، والقدرة التي تملكها الجماليّة لتعتبر جزء أساسيّ من السلاسة السياسيّة. حيث نستطيع رؤية أنّ الجماليّ والسياسيّ لا يمكن أن ينفصلا. ومن الصحيح، أنّه وفي حالتنا، يمكن تتبّع هذه السلالة في السياق الاستعماريّ لفلسطين، ولكنّها تمتدّ لأبعد من ذلك - مثل تشكيل التحالفات والتجمّعات مع مجتمعات مناضلة تحارب هياكل القوى العنيفة والاستخراجيّة… ستبقى الشوارع ساحة المعركة الأساسيّة، حيث تتكسّر الأنظمة، وتتّحد المجتمعات المعزولة، ونعود إليها دائمًا في كلّ مرّة، توّاقين وراجين أن تكون المرّة الأخيرة، والنداء الأخير للتحرّر. "